Biskvier

Kom på mig själv nyss att det var länge sen jag la upp ett "Dagens recept" -inlägg. Nu är det dags. Så idag blir det Biskvier. Kom gärna med förslag på recept som Ni vill att jag ska lägga upp här. Har Ni kanske något Ni vill dela med Er?


Biskvier ca 30st små
150g mandelmassa
½dl socker
1 äggvita
Fyllning:
5msk socker
5msk vatten
2 äggulor
150g smör eller margarin
2tsk vaniljsocker
Garnering:
200g mörk choklad
25g kokosfett

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Riv mandelmassan fint på rivjärn. Rör ihop mandelmassa, socker och äggvita till en smet.
3. Fyll smeten i en spritspåse. Tryck ut smeten direkt på bakplåtspapper till små kakor ca 3 cm diameter och platta till toppen.
4. Grädda mitt i ugnen ca 10 min Låt kakorna svalna något innan de lossas från papperet.
5. Koka socker och vatten tills lagen tjocknar. Tag kastrullen från värmen. Tillsätt en äggula i taget under kraftig vispning. Låt blandningen svalna i rumstemperatur.
6. Tillsätt mjukt matfettet i små klickar under omrörning. Smaksätt med vaniljsocker.
7. Spritsa eller bred ut krämen på biskviernas undersida. Låt de bli kalla.
8. Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med kokosfett i mikrovågsugn eller i ett vattenbad på spisen.
9. Doppa biskvierna i chokladen och låt den stelna. För att få ett tjockare chokladtäcke kan man doppa två gånger.
image105
Bild hittad här.

Kommentarer
Postat av: Mari

Åhhh biskviiiiier!! :-D *YUMMY*

Postat av: Jennie

Ja gärna :) Säg till när du lagt upp bilden här så jag kan kika ;)

2007-05-30 @ 13:50:35
URL: http://unreal.blogg.se
Postat av: lisoball

hej, kom också på att gina tricot inte hade varit fel :) vet att friskis finns här, tränar flera dagar i veckan :) men det jag efterlyser är ett gym i deras regi, som de har i storstäderna, har varit på deras gym i Jönköping. Underbart! :)

2007-05-30 @ 16:50:01
URL: http://lisoball.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback