Mums

Nu har jag gjort chokladglass som vi ska äta ikväll.. jag blev verkligen sugen på det när jag satt och bloggade här med massa choklad och glass å allt sånt gottgott! Så jag kunde inte hålla mig. Detta receptet gjorde jag, och om smeten smakar lika gott som glassen gör sen.. då är den god! Kan verkligen rekommendera den. Var inte jobbig att göra alls. Men istället för att ha den inne i frysen två timmar som det står på receptet, så skulle jag hellre vilja ha den två timmar i kylen istället. Stenhårt var det sen när jag skulle blanda i det sista.. phu!

CHOKLADGLASS

  1. Blanda 1 dl vispgrädde, 1 äggula och 2 matskedar socker.
  2. Vispa tills det inte verkar bli tjockare, häll i kastrull.
  3. Värm under omrörning.
  4. När det blir trögflytande skall värmen minskas så att det småkokar ungefär 2 minuter.
  5. Häll i 3 teskedar kakaopulver (av den sorten som innehåller socker), rör om.
  6. Häll smeten i behållaren glassen skall frysas i och låt svalna.
  7. Låt stå i frysen 2 timmar. <-- (kylen)
  8. Vispa 0,6 dl vispgrädde ganska hårt, blanda ner i smeten så luftigt det går och frys färdigt i minst 5 timmar.
image137
Bild tagen
härifrån.
Recept taget härifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback