Dajmtårta

Jag har fått många förfrågningar om receptet på dajmtårtan jag lagt in i ett inlägg.
Här kommer det då =)

Dajmtårta

 

Maräng:

100g nötkärnor (lättrostade)

3 äggvitor

2dl socker

 

Glass:

3 äggulor

½dl florsocker

4dl vispgrädde

2 dubbeldajm

 

Garnering:

Krossad dajm och frukt eller kakao

 

Rosta nötterna lätt i en torr, het stekpanna. Hacka dem. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda i sockret och vispa ytterligare en stund. Rör ner nötterna.

Häll marängen i en form med löstagbar kant. Helst ca 25-30cm/diameter.

Grädda mitt i ugnen ca 45 min i 150C. Låt svalna.

Vispa äggulor florsocker vitt och pösigt. Vispa grädden och blanda den med äggsmeten. Krossa dajmbitarna och blanda ner dem i smeten.

Häll glassmeten på marängen och bred ut den jämnt.

Frys tårtan minst 5 timmar. Ska den stå längre (tex över natten) lägg en bit plastfolie över)

Dekorera med dajm och frukt eller sikta kakao över tårtan innan den serveras.



Hoppas att den blir bra.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket! =)

2007-06-26 @ 14:51:59
Postat av: Dewdrops

Anonym: Varsågod.. hoppas att den blir bra =)

Postat av: Sandie

MUMS med daim =) MUMMA!!!!

2007-06-28 @ 08:12:05
URL: http://chipset.webblogg.se
Postat av: Mari

Din gottegris! ;-)

2007-06-28 @ 13:07:21
URL: http://modigh.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback