Arbetsprovet

Tyvärr glömde jag ta med mig kameran till intagningsprovet jag gjorde igår i Kristianstad Österängskolan. (men ska förklara allt så noggrant jag kan). Tror det gick bra, men det var en dålig planerad dag om jag får säga det så. Först så kom man dit då vid niotiden, satte sig i aulan och lyssnade på lärarna som förklarade hur dagen kommer se ut och så vidare, sen gick vi till bageriet och kollade runt, visade vart omklädningsrummen låg och vart cafeterian var. Sen delades vi (ca 30pers) upp i två grupper, så den ena gruppen skulle in i bageriet direkt och börja baka sen den andra gruppen skulle bli intervjuade av några lärare och andra bagare. Tyvärr hamnade jag i den andra gruppen, så vid ca kvart i tio var det en äldre bagare som intervjuade mig i ca 10-15 min, sen var det klart. Sen fick man sitta och vänta tills klockan var 12 då det blev lunch (beställt mat ifrån en cateringfirma, gott). Sen efter det fick vi väntade ytterligen tills klockan var ett då vår grupp skulle in och baka. Så det var en lång och dryg dag faktiskt fram tills vi skulle baka. När vi kom in och skulle börja så hade 4:orna förberett degarna, så dem hade gjort en matbröds deg som vi då skulle göra fyra bröd med dekorering och om vi ville snitta på något speciellt sett fick vi det med, sen lämnade vi det till 4:orna som jäste och bakade av det. Efter det gick vi och hämtade en vetedeg som dem hade gjort åt oss som vi skulle väga upp, en skulle väga 900g som då skulle bli en klippt krans med fyllning som fanns färdig, vi fick välja om vi ville ha kanel eller kardemumma i, sen en på 450g som skulle bli en slät fläta (som jag aldrig gjort innan). Det som blev över av degen skulle vi rundriva för hand till släta bullar*. Gav det till dem andra så dem skulle jäsa och baka av allt. Under tiden vi gjorde allt detta gick flera lärare runt och kollade på hur vi gjorde det och om vi höll rent och snyggt omkring oss och sättet vi arbetade på. Kändes ganska jobbigt att ha någon nästan ståendes över en och titta på en. Men det känns som om det gick bra, både bakningen och intervjun. Sen till det viktigaste, enligt mig: Tårtan. Tyvärr så fick jag komma på en helt ny ide igen när dem väl sa att eftersom det skulle va lika för alla så skulle det vara som en prinsesstårta, med grön marsipan och jag ville ha vit. Attans! Dem sa att det är enklast att göra dekorationen först, så jag tog lite rosa, lite vit och lite grön marsipan med mig till bordet jag stod vid. Började blanda den rosa med den vita tills jag fick den ljusrosa färgen jag ville ha på rosorna, sen så tryckte jag och snurrade tills jag fått 3fina rosor, kavlade ut grön marsipan till bladen runt rosorna. Sen kom jag att tänka på att det ser nog ganska tomt ut om man bara har rosor på, syns ju inte att man är duktig på det jag är duktig på; marsipanfigurer. Vill ju inte skryta men jag är ganska duktig på att göra olika figurer, så jag hämtade röd, svart och vit marsipan och tog 3st små röda klumpar och rullade dem till 1cm bollar och sen lite avlånga, tog svart marsipan och gjorde pyttesmå svarta bollar och satte ca 5-6st på den röda avlånga klumpen. Sen tog jag den vita, tog ännu minde av den och tryckte fast framtill på den röda klumpen, sen en ännu mindre svart klump än den vita och satte fast det på den vita pricken.
Så det blev 3st små 1cm nyckelpigor. image119 Jag gjorde min tårta platt så att allt skulle sitta som det skulle, kavlade ut en liten bit gul marsipan så jag kunde skriva mitt namn (som man skulle göra) så satte jag rosorna i en klunga för sig med bladen runt, den gula skylten med namnet på en bit från mitten och satte jag nyckelpigorna runt namnskylten. Tog även av den rosa marsipanen jag hade till rosorna och gjorde en lång korv av den typ, plattade ut den med kavel och snurrade den så satte jag fast den nere vid kanten av tårtan istället för de där smörpluttarna jag pratade om innan. Jag blev helnöjd faktiskt! Låter kanske lite som en barntårta, men den är snyggare i verkligheten. Hoppas att ni kan få en bra bild av hur tårtan såg ut i ert huvud. Vi får veta om vi kom in eller blir reserver ungefär 1juli, så det är snart. Är himla nervös på om jag kom in eller inte. Skulle bli jätteglad om jag kom in, ett steg närmre min dröm.
image120











Tack för mig, hoppas att ni orkat läsa allt.

Kommentarer
Postat av: Mari

Jag orkade!! ^^, Å hoppas att du kommer in, håller tummar, tår å armar å ben för dig hela tiden! :-D

Postat av: Desirée

Det lät jobbigt att ha någon hängades över axeln hela tiden. Synd att du glömde kamera, men jag tror att jag ser framför mig ungefär hur tårtan ser ut.. Gulligt med nyckelpigor. :) Vad skönt att du blev nöjd! Såg du nått hur de andras tårtor såg ut? Lycka till med intagningen!!

2007-06-19 @ 12:20:59
URL: http://desires.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback