Citronpaj

Citronmarängpaj

Pajdeg:
2½dl vetemjöl
3/4dl florsocker
100g smör
1äggula
ev. 2msk kallt vatten

Citronkräm:
1gelatinblad
rivet skal och pressad saft av 1citron
1dl socker
½dl majsstärkelse. tex Maizena
1äggula
35g smör

Maräng:
2äggvitor
1 1/4dl florsocker

Pajdeg: Hacka ihop mjöl, florsocker och smör till en grynig massa för hand eller i matberedare. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop degen. Tillsätt ev. vatten om degen är för smulig. Tryck ut degen i en pajform. Nagga med en gaffel. Låt stå i kylen ca 30min. Sätt ugnen på 200oC. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10min. Låt svalna.

Citronkräm: Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Koka upp citronskal, citronsaft, socker och 3/4dl vatten i en liten kastrull. Rör ihop majsstärkelse, äggula och 3/4dl vatten till en redning. Vispa ner den i kastrullen. Låt krämen småkoka på svag värme i ca 2min tils den blivit tjock. Rör om hela tiden. Ta kastrullen från plattan och rör ner smöret. Lyft upp gelatinet ur vattnet och rör ner det i kastrullen så att det smälter. Låt krämen svalna. Häll den i pajskalet och ställ i kylen att stelna ca 1timme. Sätt ugnen på grill, 250oC.

Maräng: Rör ihop äggvitor och florsocker i en kastrull. Värm blandningen på svag värme till ca 50o. Häll över i en bunke. Vispa tills marängen har kallnat och blivit tjock. Bred ut den på citronpajen. Gör gärna mönster med en gaffel så att det blir små taggar. Sätt in pajen i övre delen av ugnen ca 1min. Passa noga! Låt pajen svalna. Sikta över lite florsocker ocxh strö över rivet citronskal. Garnera gärna med frukt och bär.

Jag lägger in bild när jag gjort det. (vi har ju en digitalkamera nu) Funderar på att göra den senare idag. =)

Kommentarer
Postat av: Mari

Du skulle ha gjort den tidigare!! Blä :-P

Kärleksmums med dubbel glasyr nästa gång jag kommer? *ber snällt med stora rådjursögon*

Postat av: Dewdrops

Mari: haha, ja men jag har vart sjuk så jag ville inte börja baka å greja med sånt som ni kommer att äta sen.. hehe =) men ja kärleksmums med dubbel glasyr.. *mums* vi får väl se, när kommer du? hehe

2007-03-01 @ 11:54:57
URL: http://cakesofheaven.webblogg.se
Postat av: Sofia

Lät gott, ska spara receptet och prova nån dag!

2007-03-05 @ 14:10:04
URL: http://tusse.blogg.se
Postat av: Dewdrops

Sofia: ja den låter himla fräsch.. =) ska se när jag kan och har lust att göra den bara.. hehe =)

2007-03-05 @ 14:36:47
URL: http://cakesofheaven.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback