Tigerkaka

Japp det håller jag på att baka denna mörka dag. Hittade ett recept som såg väldigt gott ut, så om ca 15min så blir det kaffe och kaka. Japp ni läste rätt, kaffe. Ska försöka börja att dricka kaffe, men med socker och kanske mjölk i, får testa mig fram. Lägger även in receptet här på kakan så kan ni testa det med.

Tigerkaka 175C

50g smör
1 ½dl mjölk
2 ägg
2dl socker
3dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2msk kakao
1msk vatten
Smaksättning
2tsk vaniljsocker eller rivet skal av ½ citron/apelsin.

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver, sen häll ner det i äggsmeten. Tillsätt smöret och mjölken och vispa till en jämn smet. Häll 2/3 av smeten i en välsmord och bröad form. Häll i kakaon och sen vatten i smeten som är kvar och blanda runt, sen ringla ner det i formen så det bildar ett mönster. Drag ev. med en gaffel den mörka smeten så det bildar ett marmorerat mönster i kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-40min i 175C.
image171
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback